Desetiletí vývoje a "selhání" Apple Car podrobně popsané v nové zprávě
Mark Gurman a Drake Bennett z agentury Bloomberg dnes zveřejnili podrobnou zprávu, ve které se zabývají desetiletým pokusem společnosti Apple o vytvoření elektromobilu. Projekt byl údajně minulý týden po mnoha problémech a neúspěších zrušen.
Viceprezident společnosti Apple Kevin Lynch, který v pozdějších letech dohlížel na projekt elektromobilů.
Zpráva popisovala prototyp elektromobilu společnosti Apple pro rok 2020:
"Prototyp, bílý minivan se zaoblenými boky, celoskleněnou střechou, posuvnými dveřmi a bílými pneumatikami, byl navržen tak, aby se do něj pohodlně vešly čtyři osoby, a inspiroval se klasickým mikrobusem značky Volkswagen s květinovým pohonem. Design byl v Applu označován, ne vždy s láskou, jako Bread Loaf. Podle plánu se měl vůz dostat na trh zhruba o pět let později s obří televizní obrazovkou, výkonným audiosystémem a okny, která si sama upravovala odstín. Kabina měla mít klubová sedadla jako v soukromém letadle a cestující měli mít možnost proměnit některá sedadla v lehátka a opěrky pro nohy."
Podle zprávy Apple kdysi uvažoval o akvizici společnosti Tesla, aby posílil své úsilí:
"Než však Apple navrhl své vlastní návrhy, zvažoval akvizici společnosti Tesla. V té době nebyl úspěch výrobce elektromobilů zdaleka jistý a jeho hodnota byla nižší než 30 miliard dolarů, tedy dvacetina dnešní hodnoty. Adrian Perica, šéf vývoje společnosti Apple, uspořádal řadu schůzek s Elonem Muskem. Cook, který o tři roky dříve vystřídal Jobse, však obchod utnul, když byla jednání ještě v rané fázi."
Apple podle zprávy také zvažoval partnerství nebo akvizici společností Mercedes-Benz, BMW, Ford, Volkswagen, McLaren a dalších výrobců automobilů:
"Jednání s Mercedesem-Benz pokročila dále. Několik měsíců Apple a německá automobilka aktivně pracovaly na partnerství podobném nápadu Tesly, ale s určitým zvratem. Mercedes by vyráběl vozidla společnosti Apple a zároveň by prodával své vlastní vozy s platformou a uživatelským rozhraním pro samořízené vozy společnosti Apple. Apple nakonec odstoupil, zčásti proto, že počáteční práce dodala jeho manažerům jistotu, že dokážou postavit auto sami, tvrdí lidé zapojení do neúspěšné dohody."
Zpráva uvádí, že projekt byl nakonec "neúspěšný" kvůli nerozhodnosti:
"Apple se však nikdy nepřiblížil k realizaci své původní vize ani žádné ze svých pozdějších vizí. Nedostal se ani k testování plnohodnotného prototypu na veřejných silnicích. To, že se mu to nepodařilo, je částečně zásluhou obrovské technické náročnosti jeho cílů v oblasti samořízení a také trestající ekonomiky automobilového byznysu. Projekt byl také důsledkem selhání na nejvyšších úrovních společnosti, která se nedokázala rozhodnout pro jednu věc a udělat ji."
Zpráva podrobně popisuje, jak provozní ředitel společnosti Apple Jeff Williams a šéf Apple Car Kevin Lynch oznámili zaměstnancům zrušení projektu:
"Schůzka trvala asi 12 minut. Oba muži poděkovali zaměstnancům za jejich práci a přešli rovnou k reorganizaci a propouštění. Někteří zaměstnanci by byli okamžitě přesunuti do divize umělé inteligence společnosti Apple a někteří by přešli do softwarového inženýrství. Část týmu však okamžitě zůstala bez práce. Hardwaroví inženýři by měli možnost ucházet se o pozice v jiných skupinách, ale místa nejsou pro všechny. Ostatní zaměstnanci, například stovky inženýrů specializovaných na automobily, technici na testovacích drahách, testeři samořízených vozů a odborníci na bezpečnost automobilů, obdrželi e-maily s odstupným. Co se týče arizonské dráhy, Apple již pracuje na jejím prodeji."
Mezi další pozoruhodné detaily zmíněné ve zprávě patří, že Steve Jobs byl zřejmě první, kdo vznesl myšlenku na stavbu automobilu Apple, a že někteří zaměstnanci Applu dostali na začátku prohlídku garáže Jaye Lena a jeho sbírky automobilů.
Mohlo by vás také zajímat: